Zaburzenia lateralizacji- ważny test dla wszystkich maluchów

Zastanawialiście się kiedykolwiek dlaczego jedne dzieci radzą sobie w szkole lepiej a inne trochę gorzej? Nie zawsze zależy to jedynie od systematyczności i chęci do nauki. Czasem wpływ mają na to zaburzenia lateralizacji. Brzmi groźnie? Nie martwcie się nie taki „diabeł straszny…” 🙂
Kiedy do szkoły posyłano nasze pokolenie nikt o tym nie mówił. Czasem krzywo patrzono na osoby piszące lewą ręką. Nieraz próbowano je nawet na siłę tego oduczać. Pewno niektórzy pamiętają czasy kiedy dostawało się wtedy linijką „po palcach” aby delikwentowi wytłumaczyć, że to prawa a nie lewa ręka została stworzona do pisania. Ale nie o przestarzałych i nie do końca trafionych metodach wychowawczych jest ten wpis, a o pewnej zależności którą warto znać, aby nieco ułatwić szkolne życie co poniektóremu maluchowi.
Zacznijmy od początku…przeważnie jest tak, że jesteśmy np. praworęczni i wtedy również prawonożni i prawooczni. Albo odwrotnie. Ale czasem jest tak, że dominuje u nas np. prawa ręka, ale oko i noga już lewe. Albo na odwrót.
Jak to sprawdzić?
Weź dziecko i w formie zabawy rozwiążcie poniższe zadania. Podczas ich wykonywania uważnie je obserwuj i notuj którą ręką, nogą i okiem dziecko chętniej pracuje.
1. Poproś dziecko, aby nawlekło koraliki lub coś narysowało. Patrz która ręka dominuje. Zwróć też uwagę na tempo w jakim maluch wykonał zadanie.
2. Poproś dziecko aby spojrzało przez np. lunetę. Jeśli nie masz lunety, możesz użyć zwyczajnej rolki od papieru toaletowego lub czegokolwiek innego, wierzę że twoja wyobraźnia nie zna granic. Istotą jest, którego oka- prawego, czy lewego maluch użyje.
3. Ostatnie zadanie polega na kopnięciu piłki, lub skakaniu na jednej nodze. Tu również ważne jest zaobserwowanie którą stronę dziecko preferuje.
I co z tego wynika?
1. Jeśli Twoje dziecko jest praworęczne, a jednocześnie prawooczne i prawonożne, lub odwrotnie, wszystko jest w normie. Określa się to jako dominację jednostronną.
2. Jeśli natomiast jest np. praworęczne a lewooczne i lewonożne, lub praworęczne, prawnożne a jednocześnie lewooczne- generalnie upraszczając jeśli nie jest to dominacja jednostronna- maluch może mieć problemy z nauką, a stan ten nazywa się dominacją skrzyżowaną. Zapytasz jakie to ma znaczenie- którą nogą kopie piłkę, czy patrzy przez lunetę- ano takie że zachwiana zostaje koordynacja-wzrokowo-ruchowa, a to przekłada się na problemy z czytaniem i pisaniem.
3. Problemy z nauką miewają też dzieci z dominacją osłabioną, czyli obustronnością (brakiem przewagi czynnościowej)
Dzieci o których mowa w punkcie 2 i 3 mają trudności polegające np. na niekształtnym pisaniu liter, opuszczają linijki, mają też trudności w czytaniu, ALE…poprzez odpowiednie ćwiczenia, można zapobiec negatywnym skutkom braku właściwej lateralizacji.
Marcinek zalicza się do dzieci z lateralizacją skrzyżowaną- jest praworęczny, ale dominującym okiem i nogą jest lewa część ciała. Dowiedzieliśmy się o tym rok temu, kiedy byliśmy na etapie poznawania literek. Dziś mogę Wam powiedzieć, że po roku pracy i wykonywania odpowiednich ćwiczeń pięknie kreślimy litery w linijkach, bez problemu piszemy wyrazy, czytamy (i to z jaką radością- bo czytanie o kosmosie to przecież mega frajda!!!), rysujemy równiutkie szlaczki i nie myli nam się już strona lewa z prawą. Czyli wszystko jest jak powinno, a nawet lepiej jak na wiek 5,5 letniego malucha. Czasem tylko jakaś literka otrzyma brzuszek nie z tej strony co trzeba, ale i to zdarza się coraz rzadziej. Choć na początku nawet liczenie ułożonych w rzędzie drewnianych biedronek odbywało się od prawej do lewej. Ważne, aby ćwiczyć z maluchem zdolności manualne, percepcję wzrokową, koordynację wzrokowo-ruchową oraz orientację w schemacie ciała. Pomogły nam bardzo pomoce naukowe Wydawnictwa Metody Krakowskiej oraz seria Opowiem Ci mamo i Literka do literki Wydawnictwa Alexander.

926_1_b    cover

Miałam to szczęście, że Arbuziak wszystkie zadania traktował jak zabawę i podchodził do nich z dużym zainteresowaniem. „Fajne” było układanie historyjek obrazkowych (przy okazji ćwiczył zależność metoda-skutek), nawlekanie koralików na czas..IMG_4851.JPG

IMG_4848.JPG…układanie specjalnie do tego przygotowanych puzzli. Nawet nauka czytania odbyła się zupełnie bezstresowo, a wręcz przeciwnie, okazała się „wyzwaniem super-bohatera”, ale o tym opowiem Wam innym razem.

IMG_4875.JPG

 

 

Fotografia zestawu „Sekwencje-relacje-szeregi” pochodzi ze strony http://www.centrummetodykrakowskiej.pl (klik), a zestawu Opowiem Ci mamo ze strony alexander.com.pl  (stąd)

 

Advertisements

6 thoughts on “Zaburzenia lateralizacji- ważny test dla wszystkich maluchów

  1. O lateralizacji coś mi się wprawdzie wcześniej obiło o uszy, ale nigdy się w ten temat jakoś specjalnie nie zagłębiałam. Bardzo przydatne informacje, choć na razie chyba nie ma sensu wykonywać testu na naszym smyku,bo podobno ta dominacja ustala się w pełni dopiero gdzieś w okolicach 4-5 roku życia.

    Dodam jeszcze, że sama jestem osobą leworęczną – i na szczęście nikt nigdy nie starał się mnie tego w żaden sposób oduczyć i nie stosował wobec mnie żadnych siłowych metod 🙂 Uffff… 🙂

    Lubię

    1. Dokładnie tak- koło 4-5 urodzin. My też jesteśmy z mężem leworęczni, więc u synka to może taka pozostałość 🙂 Ale też na szczęście nikt nie próbował nas nawracać na praworęczność 😉 Pozdrawiam!

      Lubię

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s